تجهیزات تابلو برق صنعتی

تجهیزات تابلو برق صنعتی

تجهیزات تابلو برق صنعتی

به زبان ساده تابلو برق محفظه ای فلزی و  یا غیرفلزی میباشد که جهت نصب تجهیزات الکترونیکی و ارتباط بین آنها طراحی میشود. تابلوهای برق از منظرهای گوناگونی تقسیم بندی می گردند. مثلا از نظر ولتاژ به سه دسته تابلو برق فشار  ضعیف یا LV ، تابلو برق فشار متوسط یا MV ، تابلو برق فشار قوی یا HV
تابلوهای برق  و صفحه  کنترل در ایستگاه های برق، ایستگاه های مبدل، ایستگاه های توزیع، ساختمانهای تجاری و سازمانی، کارخانه های صنعتی، پالایشگاه ها، کارخانه های کاغذ، ذوب فلزات و هر مکانی که در آن از انرژی الکتریکی استفاده می گردد ، مورد استفاده قرار می گیرند.

 تجهیزات تابلو برق

یکی از مهمترین و اساسی ترین پیش نیازها جهت شروع کار با تابلو برق صنعتی، شناخت کامل تجهیزات تابلو برق صنعتی و اطلاع از کاربرد هر قطعه در تابلو برق می باشد. در این بخش قصد داریم تا کاربردی ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی را به تفکیک معرفی و به بررسی مختصر کاربرد هر یک از آنها بپردازیم.

فیوزها

یکی از مهمترین تجهیزات تابلو برق صنعتی، فیوزها می باشند. در واقع فیوزها وظیفه حفاظت مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار را بر عهده دارند. به عبارتی دیگر فیوز یک قطعه ی الکترونیکی (یک نوع تجهیزات) میباشد که جریان مدار را در زمانی که جریان بیش از حد مجاز است قطع می کند. فیوز یک رشته سیمی میباشد که در مواقع اضافه بار می شکند و یا ذوب می شود. “رتبه فیوز” جریان الکتریکی ای  است که منجر به قطع فیوز میگردد.

کلید مینیاتوری MCB

کلید مینیاتوری بطور خودکار، هنگام وقوع شرایط غیر طبیعی شبکه، شامل اضافه بار (عبور جریان غیرمجاز) و همچنین اتصال کوتاه ،جریان را در مدار الکتریکی قطع می کند. کلید مینیاتوری از حساسیت بالاتری نسبت به فیوز برخوردار است و قابل اعتمادتر از فیوز عمل مینماید.
انواع کلید مینیاتوری:

کلید مینیاتوری تک پل 2آمپر تیپ روشنایی کاکن KMCBB021P-2A

کلید مینیاتوری تک پل 10آمپر تیپ روشنایی کاکن KMCBB101P-10A

کلید مینیاتوری سه پل 2آمپر تیپ موتوری کاکن KMCBC023P-2A

کلید مینیاتوری چهار پل 2آمپر تیپ موتوری کاکن KMCBC024P-2A

بی متال

 به طور کلی از بی متال جهت تبدیل تغییرات دما به جابجایی مکانیکی استفاده می شود. بی متال در تابلو برق صنعتی نقش حفاظتی موتور سه فاز در برابر اضافه بار در کاربردهای با ولتاژ پایین را برعهده دارد.
کلید حرارتی (MPCB)

MPCB

 یا قطع کننده حفاظت از موتور الکتریکی  نوع خاصی از قطعات الکتریکی میباشد.  همانطور که از نامش پیداست، به طور خاص برای حفاظت از موتور الکتریکی استفاده می گردد. این نوع قطعه در مدار شامل هر دو نوع حفاظت در برابر اضافه بار (حرارتی یا الکترونیکی) و حفاظت در برابر خطا (مغناطیسی) است.
موتورهای الکتریکی کاربردهای بسیار زیادی دارند و جهت کنترل سرعت انوع قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین محافظت از آنها به اندازه کافی با اهمیت میباشد.
 هر MPCB در تابلو برق صنعتی نقش های متفاوتی بر عهده دارد که منبع الکتریسته امنی برای موتور فراهم میکند که عبارتند از:
حفاظت در برابر خطای الکترونیکی مانند اتصال کوتاه، مشکلات خط اتصال به زمین و مشکلات خط به خط(line-to-line)
حفاظت در برابر اضافه بار (overload)
حفاظت در برابر عدم تعادل فاز و افت فاز
تاخیر حرارتی جهت جلوگیری از بازگشت سریع موتور بعد از اضافه بار
نمایش هشدار خطا (با LED)
اتصال مجدد خودکار

 کلید کامپکت

نوعی دستگاه حفاظت الکتریکی است که می تواند برای طیف گسترده ای از ولتاژ و فرکانس هر دو 50 هرتز و 60 هرتز در تابلو برق استفاده شود. تفاوت عمده آن با کلید مینیاتوری این است که می تواند جریان نامی تا 2500 آمپر داشته باشد و قابل تنظیم است. تفاوت دیگر این است که MCCB ها بسیار بزرگتر از MCB ها هستند.

کلید RCD کلید محافظ جان و یا کلید نشتی جریان

کلید RCD یا (Residual Current Device) یک دستگاه محافظت جان میباشد که به منظور حفاظت در برابر شوک الکتریکی (در صورت لمس سیم بدون روکش ) مورد استفاده قرار می گیرد. در تابلو برق سیم فاز و سیم نول ، هر دو از طریق کلید محافظ جان بهم متصل میشوند. کلید محافظ جان زمانی که جریان نشتی وجود داشته باشد مدار را قطع میکند و در مقابل خطرات الکتریسیته و آتش سوزی محافظت میکند.
در مقاله بعدی با باقی تجهیزات برق صنعتی آشنا میشویم.

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر  در خصوص مشخصات سینی ها با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.