تجهیزات تابلو برق صنعتی 2

تجهیزات تابلو برق صنعتی 2

تجهیزات تابلو برق صنعتی 2

همانطور که در مقاله قبلی اشاره کردیم یکی از مهمترین و اساسی ترین پیش نیازها جهت شروع کار با تابلو برق صنعتی، شناخت کامل تجهیزات تابلو برق صنعتی و اطلاع از کاربرد هر قطعه در تابلو برق می باشد. در این بخش قصد داریم تا باقی تجهیزات تابلو برق صنعتی را به تفکیک معرفی و به بررسی مختصر کاربرد هر یک از آنها بپردازیم.

مطالعه بیشتر : تجهیزات تابلو برق صنعتی 1

کنتاکتور

قطع و وصل جریان در الکتروموتور در تابلو برق توسط کنتاکتور انجام می گردد. برای کنترل یک موتور سه فاز از راه دور و یا متوقف نمودن آن،  به یک رله ی مخصوص با کلید اتصال  قوی نیاز داریم تا فشار جریان موتور را در چرخه ی روشن و خاموش شدن به طور ایمن هدایت نماید. رله های الکترومکانیکی با قدرت بالا که برای این منظور ساخته شده اند، معمولا بعنوان کنتاکتور در صنعت استفاده میشوند.

پوش باتن

پوش باتن شامل یک مکانیزم سوئیچ الکتریکی ساده میباشد که برخی از جنبه های یک ماشین یا یک فرآیند را کنترل می کند. پوش باتن ها از مواد سخت همچون پلاستیک فشرده و یا فلز ساخته می شوند. سطح دکمه ها معمولا به اندازه جای انگشت یا دست انسان  میباشد، بنابراین سوئیچ الکترونیکی می تواند به راحتی فشرده و رها گردد. سوئیچ ها دارای سه بخش میباشند. بخش محرک، کنتاکت ثابت و شیارها.

چراغ سیگنال

چراغ های سیگنال وضعیت خاموش و یا روشن قسمت های مختلف را نمایش داده و در صورت بروز مشکل؛ آلارم ها اعلام خطر میزنند.

چراغ هشدار

چراغ هشدار یا (tower light) دستگاه های علامت دهی میباشند که جهت اعلام خطر و نمایش وضعیت عملکرد دستگاه از فاصله ی دور استفاده می شوند.
چراغ های هشدار در پنلها، ماشین آلات و خطوط تولید نصب میگردند. آنها دارای رنگ های مختلف نظیر قرمز، سبز، بنفش و آبی می باشند. چراغ های هشدار می توانند به سیستم های آلارم شنیداری نیز مجهز گردند.  هر کدام از چراغ های هشدار تا یک فاصله ی معین قابل استفاده میباشند. کاربرد چراغ هشدار در تابلو برق صنعتی، این است که هر رنگ نمایانگر یک وضعیت دستگاه بوده. چراغ های هشدار علاوه بر استفاده در تابلو برق در موارد دیگری همچون ورودی های پارکینگ، گیت ورودی، خط تولید، خط راه آهن، لیفتراک؛ بولدزر و وسایل نقلیه کاربرد دارند.

تایمر

تایمرها جهت کنترل زمان پردازش در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند. که در کنترل موتور، استفاده در آسانسورها، ترمینال نوار نقاله؛ سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های هشدار دهنده نوری و … مورد استفاده قرار میگیرند.

ترمینال

از ترمینالها جهت برقراری ارتباط بین اجزای داخلی تابلو برق و قطعات خارجی استفاده می شود. ترمینالها به دو نوع ترمینال ریلی ، ترمینال شاخه ای و پیچی  تقسیم بندی می شوند. از ترمینال ریلی برای انشعاب گیری درون تابلو برق استفاده می شود. از تابلو برق های شاخه ای جهت انشعاب گیری از سیم ها در محیط های متفاوت استفاده میشود. نوع جدیدتر ترمینال، ترمینال پیچی میباشد که از لحاظ سرعت؛ سادگی در نصب و امکان اتصال چندین سیم به یکدیگر ، نسبت به نوع شاخه ای برتری دارد.

شینه (Busbar)  و مقره (Insulator)

یک نوار یا میله فلزی میباشد که درون تابلو برق و پنل جهت توزیع قدرت بالا استفاده می گردد. شینه ها همچنین برای اتصال تجهیزات ولتاژ بالا در تابلو برق الکتریکی و تجهیزات ولتاژ پایین در مخازن باتری مورد استفاده قرار می گیرند . برای توزیع فاز در تابلو برق از شینه استفاده میکنیم که شامل انواع  شینه ارت  برای توزیع و تقسیم مدار ارت و شینه نول  برای توزیع نول در تابلو برق می باشد.
از مقره در تابلو برق به منظور عایق نمودن قسمت های مختلف قطعات، هادی ها و  عدم اتصال شینه ها به بدنه و ثابت نمودن شینه ها استفاده می گردد.

ترانس سی تی (Current Transformer) و پی تی(Potential Transformer)

ترانسفورماتورها دستگاههایی میباشند که مقادیر ولتاژ یا جریان بالا را به مقادیر کوچک و استاندارد که برای ابزارها و رله های حفاظتی ایمن است، تقلیل می دهند. از ترانسفورماتور جریان برای اندازه گیری برق AC استفاده می گردد. یک ترانسفورماتور جریان (CT) یک جریان ثانویه را فراهم مینماید که دقیقا متناسب با جریان جریان اولیه آن است.  ترانس پی تی نیز جهت کاهش ولتاژ سیستم به مقدار ایمن برای تغذیه رگولاتورها و رله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

میکروسوئیچ و پدال

میکروسوئیچ یک نوع از ابزارهای کلیدزنی در صنعت برق بوده و کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت برق دارند. به طوری که ما همه روزه از قطعاتی استفاده می نماییم که میکروسوئیچ در آنها به کار گرفته شده اند. میکروسوئیچ ها در طیف وسیعی از مصارف برق صنعتی در تنظیمات متفاوت سوئیچ ، مصالح خانه سازی، عملگرها و … کاربرد دارند.

داکت کابل

 داکت ها معمولا در برابر ورقه شدن، خوردگی، شکاف و پوسته پوسته شدن مقاوم هستند و کابل های موجود در تابلو برق را در برابر روغن، محلول نمک و قارچ محافظت می نمایند.
علاوه بر موارد فوق؛ استفاده از داکت در تابلو برق موجب می شود که با برداشتن پوشش تابلو برق؛ سیم ها نمایان نشوند و ردیابی مشکلات مربوط به سیم ها آسان تر شود و عایق الکتریکی را تضمین می نماید.

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر  در خصوص مشخصات سینی ها با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.