کابل زوجی همان کابل تلفنی

کابل زوجی همان کابل تلفنی

کابل زوجی همان کابل تلفنی

امروزه کابل زوجی مخابراتی نوع خاصی از کابل زوجی است که در سیستم های مخابراتی استفاده می شود به طور معمول تعداد جفت سیم در این کابل ها از 4 تا 200 جفت سیم متغیر است.
در عین حال سیم های مخابراتی جفت شده دارای رنگ های خاصی هستند که شامل رنگ های اصلی و رنگ های ثانویه همچون  بنفش،زرد،سفید،سیاه،قرمزرنگ های اصلی،و خاکستری،قهوه ای،نارنجی،سبزرنگ های فرعی می باشند. ترکیب رنگ استاندارد در کابل های مخابراتی جفت مستقیماً به نوع کابل، رشته های کابل و تعداد رشته های کابل بستگی دارد که می تواند کابل های تخت یا شبکه باشد.

مزایای کابل شبکه زوج بهم تابیده

از نویز الکتریکی که به کابل وارد یا از آن خارج می‌شود، جلوگیری می‌کند.
تداخل به حداقل می‌رسد.
ارزان‌ترین فرم کابل‌های موجود برای کابل‌کشی شبکه.
نصب و نگه‌داری آسان.

معایب کابل شبکه زوج بهم تابیده

تغییر شکل: حساسیت کابل زوج به هم تابیده به تداخل الکترومغناطیسی، وابستگی زیادی به روش پیچش داشته که گاهی توسط تولیدکنندگان ثبت می‌شود. این روش باید به‌گونه‌ای باشد که برای کابل‌ها هنگام نصب، مشکلی ایجاد نشود. در نتیجه، کابل‌های زوج به هم تابیده معمولاً شرایط لازم برای حداکثر میزان کشش و همچنین حداقل شعاع خم را دارند. این شکنندگی در کابل‌ زوج به هم تابیده باعث می‌شود که روش‌های نصب نیز به‌عنوان عامل مهمی از صحت عملکرد کابل محسوب شوند.
تأخیرهای نامتوازن: به دلیل نرخ پیچش‌های مختلفی که به‌منظور کمینه‌سازی تداخل مابین زوج‌ها در این کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود، این زوج‌ها دارای تأخیر‌های متفاوتی هستند. این امر می‌تواند هنگامی‌که چندین زوج برای انتقال مؤلفه‌های یک سیگنال ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیفیت تصویر را کاهش دهد. البته کابل‌هایی با اختلاف کمتر بین تأخیر زوج‌ها برای کاهش این مشکل نیز عرضه می‌شود.
عدم‌توازن: اختلافات بین دو سیم در یک زوج می‌تواند باعث کوپل بین حالت مشترک و حالت تفاضلی گردد. تبدیل حالت تفاضلی به حالت مشترک موجب جریان‌های حالت مشترک می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد تداخل خارجی گشته و سیگنال‌های حالت مشترک را در سایر زوج‌ها تولید کند. تبدیل حالت مشترک به حالت تفاضلی نیز می‌تواند سیگنال‌های حالت تفاضلی را از تداخل حالت مشترک از دیگر زوج‌ها یا منابع خارجی تولید کند. عدم‌توازن می‌تواند ناشی از عدم‌تقارن بین دو هادی یک زوج و همین‌طور نسبت به سیم‌های دیگر و روکش باشد. یکی از منابع ایجاد عدم‌تقارن، تفاوت در قطر هادی و ضخامت عایق است. در اصطلاحات فنی تلفن، حالت مشترک، وابسته به طول یا طولی و مد تفاضلی، فلزی نامیده می‌شود.

جهت مشاهده محصولات مشابه با سیم و کابل در سایت الکترو برق آران کلیک کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.