آشنایی با انواع گلند و کاربرد های آن

آشنایی با انواع گلند و کاربرد های آن

آشنایی با انواع گلند و کاربرد های آن

گلند یا کانکتور نوعی وسیله جهت اتصال میباشد که از آن برای پوشش روی کابل به جعبه تقسیم و تابلو برق استفاده می گردد. گلند ها جهت پوشش ایمنی کابل ها در برابر بارهای وارده ، رطوبت ، سایش و خوردگی ، گرما و آتش استفاده میشوند.

همچنین با نصب گلند ، محل اتصال در برابر نفوذ رطوبت و گاز های قابل اشتعال درون جعبه تقسیم محافظت می گردد.

گلند ها با توجه به کاربرد و سطح مقطع کابل به صورت پلاستیکی ، برنجی ، برنج آبکاری با نیکل کروم و فولاد ضد زنگ و… در سایز های مختلف تولید می شوند.

گلند

آشنایی با انواع جنس گلند

1- گلند پلاستیکی

مقاومت گلند های پلاستیکی در برابر موادی همچون اسید های ضعیف، گریس و آب نمک بالاست اما در برابر دماهای بالا مقاومت خوبی ندارند.

2- گلند فولاد ضد زنگ

گلندهای فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) نوعی گلند فلزی با درجه حفاظتی IP69 و IP68 ضد آب بوده که در برابر خوردگی موادی همچون آب و نمک، الکل، بنزین، اسیدهای ضعیف مقاومت بالایی دارند.

3- گلند برنجی با آبکاری نیکل

گلند هایی از جنس برنج با پوششی از نیکل کروم  مقاومت بالایی در برابر فشار و دمایی بین 40- تا 120 درجه سانتی گراد را دارا میباشد. از این گلند ها در کارخانجات و ماشین آلات نیروی دریایی استفاده می گردد.

4- گلند PVC

گلند های PVC گلند های سبکی میباشند که مقاومت و انعطاف پذیری مناسبی دارند. از این گلند ها در محیط های خارجی سخت و نامناسب استفاده می گردد.

 

انواع گلند براساس ابعاد

گلند PG

گلند های PG طبق استاندارد DIN 40430 کشور آلمان ساخته شده و عدد درج شده بعد از PG نشان دهنده بیشترین قطر کابل عبوری از گلند میباشد. و این عدد بر حسب میلی متر اندازه گیری میشود.

گلند متریک

گلند های متریک (Metric Cable Gland) براساس استاندارد ISO تولید می شوند. عدد بعد از M نشان دهنده قطر خارجی پیچ بوده. این عدد بر حسب میلی متر اندازه گیری میشود.

گلند  NPT

گلند های نوع  NPT طبق استاندارد بین المللی لوله هات و اتصالات NPY در دو نوع صاف و مخروطی تولید میشوند. این گلند ها جهت آب بندی و استحکام سازی استفاده می گردند. عدد بعد از NPT نشان دهندۀ قطر خارجی پیچ بوده. این عدد بر حسب اینچ اندازه گیری میشود.

گلند نوع G

گلند های نوع G بر اساس استانداردهای فنی BSP پیچ ها طراحی و تولید شده اند. روش های اتصال در این گلند ها از نوع اتصال نر و ماده میباشد. عدد بعد از G نشان دهندۀ قطر خارجی پیچ بوده. این عدد بر حسب اینچ اندازه گیری میشود.

انواع گلند بر اساس درجه حفاظت IP

IP 67 :

گلندهای دارای درجه حفاظت IP 67 دارای خاصیت ضد آب بوده و در شرایط سخت آب و هوایی دوام بالایی دارند.

همچنین از جمله خواص این گلندها میتوان به محافظت در برابر گرد و غبار اشاره نمود .و همچنین این نوع گلند قادر به تحمل غوطه وری در آب بین پانزده سانتی متر و یک متر به مدت 30 دقیقه می­‌باشد.

IP 68 :

این گلندها دارای بالاترین خاصیت ضد آب میباشتد و می­‌توانند ورود گرد و غبار را به طور کامل متوقف نمایند. همچنین گلندهای با این درجه حفاظت می­‌توانند به طور مداوم تحت فشار قرار گیرند.

IP 69 :

این نوع گلند دارای خاصیت حفاظت در برابر آب پرفشار، درجه حرارت بالا و ورود گرد و غبار میباشد. از این نوع گلندها جهت جعبه تقسیم های حساس و دستگاه هایی که نیاز به آب بندی دارند استفاده می­‌شود.

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع لوله فولادی گالوانیزه در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.