سیم ارت چیست؟

سیم ارت چیست؟

سیم ارت چیست؟

سیم ارت در صنعت برق به معنی زمین یا سیم اتصال به زمین مشهور است که یکی از وظایف مهم آن جلوگیری از برق گرفتگی است.اگر در مدارهای الکتریکی پایه اصطلاح دیگر جریان برق نشتی به وجود بیاید این امکان وجود دارد که این نشتی توسط اجسام رسانا یا هادی به سطح بیرونی وسایل الکتریکی منتقل شود به گونه ای که با برخورد به بدن انسان این جریان الکتریسیته به بدن منتقل می شود.برای این که از این گونه اتفاقات جلوگیری کنیم حتما بایستی فلزات هادی و رسانا مربوط به وسایل الکترونیکی و الکتریکی را از یک سیم که به آن سیم ارت گفته می شود به زمین متصل کنیم.قطعا با این کار از بروز خطراتی مانند برق گرفتگی که ناشی از نشتی در جریان برق است ، جلوگیری می شود و به طبع ایمنی محیط کار و محیط زندگی افزایش پیدا می کند.

سیم ارت مفتول یا سیم خشک

این نوع از سیم ها به صورت یک سیم مسی یک رشته می باشند که جهت فرم کاری داخل تابلو برق کاربرد دارند و هادی این نوع سیم ها از مس استاندارد و با پوششی از ماده pvc می باشد.

سیم مفتولی

ایم سیم ها از تابیدن تعداد مشخصی رشته های مسی با عایق از جنس pvc به دست می آید.

دلایل استفاده از سیم ارت

  • افزایش ضریب ایمنیو همچنین محافظت از دستگاه های برقی
  • محافظت از ساکنین ساختمان در برابر برق گرفتگی و یا آتش سوزی
  • سیم ارت از افزایش الکتریسیته ساکن در ساختمان جلوگیری می کند.
  • این سیم از آسیب دیدن عایق های مدار در برابر افزایش ولتا جلوگیری می کند.

سیم افشان

انعطاف پذیری این نوع از سیم ها در مقایسه با سیم ای مفتول بسیار بیشتر است.سیم های افشان در مواردی که حرکت سیم ها در حاالت های مختلف نیاز است ، مورد استفاده قرار می گیرد.مورد اصلی استفاده از سیم های افشان در صنعت ، ساختمان سازی ، لوازم صوتی و تصویری  و برخی آلات موسیقی مانند گیتار می باشد.

سیم های افشان بسته به نوع هادی به کار رفته در آن ، به سه دسته سیم افشان با هادی مسی ، سیم افشان با هادی آلومینیومی و سیم افشان با هادی آلومینیومی پوشش شده با مس تقسیم می شوند.

تفاوت سیم ازت افشان و سیم ارت نیمه افشان

تفاوت سیم ارت افشان و سیم ارت نیمه افشان در نوع قرارگیری رشته های مفتولی می باشد.سیم های ارت نیمه افشان از مجموعه ایاز رشته های مفتولی در هم تابیده شده به وجود آمده اند و می توان آن ها را چیزی بین سیم ارت خشک و سیم ارت افشان دانست.

اغلب سیم های ارت افشان مقاومت قابل قبولی در برابر دمای بالا دارند و می توانند بدون آسیب دیدگی جریان مازاد برق را به سمت چاه های ارت زیر زمینی منتقل کنند و به این ترتیب از انتقال ولتاژ اضافه به انسان یا سایر تجهیزات برقی جلوگیری کرده و موجب حفظ امنیت جانی ساکنین ساختمان یا وسایل بشوند و در عین حال با افزایش کیفیت و ایمنی کار ، عمر لوازم و تجهیزات الکتریکی را افزایش دهند.

تفاوت سیم ارت مفتولی با سیم ارت افشان

سیم ارت مفتولی به هیچ وجه انعطاف یا قابلیت خم شدن ندارد و به همین دلیل به آن سیم خشک می گویند.

سیم ارت افشان نسبت به سیم ارت مفتولی ، انعطاف بیشتری داشته و به موجب هادی های چند رشته ای درهم تابیده شده ای که دارد ، از مقاومت الکتریکی بالایی برخوردار می باشد.با توجه به این که سیم ارت قرار است از داخل لوله ها و گچ ها عبور کند و به داخل چاه ارت یا فاضلاب برود ، سیم ارت مفتولی توصیه نمی شود.

الکترو برق آران تولید کننده و توزیع کننده انواع تجهیزات ارت .جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.