موتور برق چیست؟

موتور برق چیست؟

موتور برق چیست؟

مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از سوختن گاز ، گازوئیل یا بنزین را به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند که به موتور برق معروف است.

موتورهای برق در ویلاها ، ساختمان ها ، بیمارستان ها ، پمپ های آب و…جهت تأمین برق کاربرد دارند.

موتور برق ها از نظر نوع سوخت به سه دسته تقسیم می شوند.

موتور برق گازسوز

این نوع از موتور برق ها برای تأمین برق اضطراری به گاز شهری و یا کپسول مایع نیاز دارند.از مزایای استفاده از این موتور برق ها می توان به

  • ایمنی بالا
  • عملکرد سریع و استفاده آسان
  • مقرون به صرفه
  • طول عمر بالا
  • دسترسی آسان به منبع سوخت

اشاره کرد.

موتور برق بنزینی

همان طور که از اسمشان پیداست ایننوع از موتور برق ها با بنزین کار می کنند و یکی از پرکاربردترین موتورهای برق هستند زیرا سوخت آن ها در دسترس بوده و قابل حمل هستند.موتورهای بنزینی را بهتر است در فضاهای باز مورد استفاده قرار دهیم زیرا این موتورها هنگام کار کردن به دلیل سوخت آن ها ، گاز کربن دی اکسید و دی اکسید کربن تولید می کنند که سبب اختلال در تنفس می شود.

موتور برق دیزلی

این موتور برق ها امروزه بسیار رایج بوده و با استفاده از گازوئیل سبب تولید می شوند.این موتورها از نظر عملکرد مانند دیزل ژنراتورها هستند اما از نظر اندازه ، کوچک تر هستند.

مزایای موتور برق دیزلی

  • آلایندگی کم
  • استحکام بالا
  • راندمان بالا
  • حساسیت بالاتر درجه اشتعال

اجزای تشکیل دهنده موتور برق

موتور: موتور قسمت اصلی یکموتور برق است زیرا تأمین کننده انرژی اصلی مکانیکی بوده و در آن انرژی مکانیکی دستگاه به انرزی برق تبدیل می گردد.توان موتور با میزان برق تولیدی رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه توان موتور بالاتر باشد ، میزان برق تولیدی نیز بیشتر خواهد شد.

آلترناتور: وظیفه تأمین انرژی الکتریکی به عهده این بخش از موتور برق می باشد.

سیستم سوخت: وظیفه سوخت رسانی را برعهده دارد.

پانل برق: تجهیزات خروجی برق و همچنین کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور را برعهده دارد.

روغن: به دلیل کارکرد موتور برق ها در مدت زمان طولانی و همین طور سائیدگی اجزا آن ، روغن کاری کردن دستگاه بسیار حائز اهمیت است.

انواع موتور برق از نظر نوع کاربرد

موتور برق ها از نظر نوع کاربرد به چهار دسته کیفی ، خانگی ، صنعتی و ثابت تقسیم می شوند.

موتور برق کیفی از آنجا که آلاینده کمتری تولید می کند برای مسافرت وکمپین ها مناسب است.

موتور برق های خانگی جهت تأمین برق خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق های صنعتی توان بالاتری داشته و همان طور که گفته شد توان با تولید برق رابطه مستقیم دارد بنابراین از این موتورها برای تأمین برق شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

موتور برق ثابت همان طور که از نام آن پیداست ، در یک محل ثابت نصب شده و برق یک مجموعه را تأمین می کنند.این موتورها توان بالایی داشته و می توانند مدت زمان زیادی را به تأمین برق بپردازند.

انواع موتور برق از نظر سیستم روشن و خاموش شدن

موتور برق هندلی: در این نوع از موتورها با هندل زدن و ئور گرفتن موتور، موتور برق روشن می شود.

موتور برق استارتی: برروی این موتورها سوییچی تعبیه شده است که با استفاده از آن می توان موتور را به راحتی روشن و یا خاموش کرد.

موتور برق اتوماتیک: این نوع از موتورها دارای سوییچ اتوماتیک متصل به برق شهری هستند یعنی با قطع برق ، موتور برق به صورت اتوماتیک روشن شده و هنگام وصل برق ، خاموش می شود.هنگام خرید موتور برق باید به نوع سوخت ، توان ژنراتور و همچنین صدا توجه نمود.

در بالا به انواع موتور برق ها از نظر سوخت و توان اشاره کردیم حال به صدای موتور برق می پردازیم.

صدای زیاد از معایب موتور برق ها می باشدو موتور برق های کوچک ، نسبت به انواع دیگر آلودگی صوتی کمتری داشته و نوع موتور برق دیزلی پرصداترین ژنراتورها هستند.

مطالعه بیشتر : انواع دیزل ژنراتور

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع دیزل ژنراتور در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر  در خصوص مشخصات دیزل ژنراتورها با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.