معرفی قطعات و اجزای تابلو برق ها

معرفی قطعات و اجزای تابلو برق ها

معرفی قطعات و اجزای تابلو برق ها

همانطور که قبلا گفته ایم ،ایمنی یکی از مهم ترین بخش های یک سیستم به شمار می رود. معمولا جهت کنترل و تامین ایمنی، اکثر لوازم صنعتی باید از قطعات و تجهیزات برقی خاصی بهره برداری کنند. یکی از لوازم ایمنی بسیار پرکاربرد در تجهیزات صنعتی، تابلوبرق ها می باشند. تابلو برق در حقیقت محفظه‌ای میباشند که تمامی قطعات الکتریکی مورد نیاز سیستم صنعتی در آن به گونه ای جای گزاری می شوند که علاوه بر آنکه به صورت صحیح وظایف خود را انجام می‌دهند، همچنین ایمنی تابلو برق را نیز تامین می نمایند.

مطالعه بیشتر : تابلو برق چیست و انواع آن

در ادامه شما را با اجزای تابلو برق ها بیشتر آشنا میکنیم.

اجزای تابلو برق ها

  • فیوزها

فیوزهای تابلو برق، قطعاتی میباشند که مدار را در برابر اتصال کوتاه و اضافه‌ بار حافظت خواهند کرد. در صورتی که جریان مدار  بیش از حد مجاز گردد، فیوز دستگاه دچار سوختگی می شود و ارتباط الکتریکی را در مدار قطع نموده تا سایر ادوات آسیب نبینند.

  • کلیدهای مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری نیز همچون فیوز در تابلو برق ها عمل می کنند با این تفاوت که این لوازم پس از قطع دچار سوختگی نشده و می‌توان آن را مجددا به سیستم متصل کرد.

  • بی‌متال

بی‌متال‌ها یکی از لوازم های کاربردی در تابلو برق ها میباشند که از موتورهای سه فاز در برابر اور هیتینگ و افزایش دمای مدار محافظت می نمایند.

  • کلیدهای حرارتی

کلیدهای حرارتی لوازمی میباشند که در تابلو برق ها از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه‌ بار حرارتی یا الکترونیکی، عدم تعادل فاز و … حفاظت می کنند.

  • کلید نشتی جریان (RCD)

کیلد نشتی جریان یا محافظ جان، در تابلو برق ها وظیفه حفاظت فرد در برابر برق گرفتگی و شوک الکتریکی را برعهده داشته. این کلید در صورت جریان نشتی، موجب قطع مدار شده و ایمنی کاربر را تامین می کند.

  • کنتاکتور

کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی در تابلو برق بوده که برای کلیدزنی مدار ها از آن بهره برده می شود. عملکرد این قطعه بسیار شیبه به رله می باشد.

  • پوش باتن یا سویچ الکتریکی

پوش باتن امکان قطع و وصل نمودن جریان برق را به صورت دستی در تابلو برق فراهم می‌ کند.

  • چراغ سیگنال

این چراغ‌ها وضعیت خاموش و روش بودن قسمت‌های مختلف تابلو برق ها را مشخص می‌کنند.

  • چراغ هشدار

این چراغ‌ها در صورت بروز مشکل و خطر روشن شده و اعلام خطر را از راه ‌دور را اعلام می نمایند. برخی از چراغ‌های هشدار دارای سیستم هشدار صوتی نیز می باشند.

  • تایمر

وظیفه تایمر تابلو برق ها ، کنترل زمان و زمان‌بندی مناسب جهت ارسال سیگنال مناسب است.

  • ترمینال

ترمینال ها بستر لازم را جهت ارتباط بین اجزای داخلی تابلو برق و قطعات خارجی را ایجاد می‌کند.

میکروسویچ‌ در حقیقت نوعی دیگر از کلیدهای قطع و وصل میباشد که نسبت به فشار بسیار حساس می باشد و با کمترین فشار واکنش نشان می‌هد.

  • PLC

Logic Programmer controller در حقیقت یک سامانه کنترلی پیشرفته و قابل کنترل میباشد، که به صورت مداوم شرایط کارکرد قطعات مختلف سیستم‌ را کنترل نموده و متناسب با برنامه‌ای که برای آن تعریف شده، واکنش خودکاری از خود نشان می دهد.

  • داکت کابل

داکت کابل در تابلو برق همان محفظه نگهداری سیم‌کشی و کابل‌های مورداستفاده در تابلو برق میباشد، این وسیله وظیفه‌ی محافظت از کابل‌ها در برابر آسیب‌دیدگی، و حفاظت از سیم‌ها و ایجاد ظاهری مرتب در تابلو برق‌ها را عهده دار است.

  • کلید مینیاتوری MCB

هنگامی که شرایط غیرطبیعی در شبکه زخ دهد یا با مشکلاتی همچون عبور جریان غیرمجاز، اضافه بار و اتصال کوتاه مواجه گردیم، کلیدی مینیاتوری MCB وظیفه قطع مدار را بر عهده می‌گیرد. درواقع نحوه عملکرد کلید مینیاتوری شبیه به فیوز است؛ اما حساسیت بالاتری دارد و قابل اعتمادتر است. این نوع از کلید‌ها به دو دسته حرارتی یا حرارتی – مغناطیسی تقسیم میگردند.

  • رله حفاظتی

هنگامی که خطایی در مدار وجود داشته باشد، رله حفاظتی آن را تشخیص میدهد و پیغامی‌ را برای قطع مدار، به مدارشکن ارسال مینماید. در واقع در زمان بروز خطا، اتصالات رله بسته می‌شوند و انرژی به پیچک لغزش مدارشکن منتقل میگردد؛ سپس اتصالات مدارشکن باز شده و برق رسانی به مدار متوقف خواهد گردید.

مطالعه بیشتر : اجزای تابلوهای برق

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع  سینی کابل در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر  در خصوص مشخصات سینی ها با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.