مراحل نصب سینی کابل

مراحل نصب سینی کابل

مراحل نصب سینی کابل

در هنگام نصب سینی کابل باید دقت داشت تا علاوه بر اجرای صحیح مسیر ها، کوتاه ترین مسیر برای سینی کشی کابل برق استفاده گردد. در حالت کلی در هنگام نصب سینی کابل باید به شرایط محیطی و وجود سیم اتصال به زمین اطمینان حاصل نمود.

سینی کابل ها از جمله تجهیزاتی میباشند که اجرای سیم کشی و کابل کشی تاسیسات برقی ساختمان ها را آسان میکنند. تجهیزات سینی کابل ویژگی های بخصوصی دارند که موجب افزایش طول عمر و سرعت اجرای سیم ها و کابل های موجود در تاسیسات برقی می گردند.

با توجه به شرایط حاکم روش های گوناگونی برای نصب و اجرای سینی در صنایع و ساختمان ها وجود دارد.

کاربرد اتصالات در نصب سینی کابل

جهت آنکه بتوان به خوبی مسیرهای تاسیسات برقی را توسط سینی کابل ها اجرا نمود، باید از اتصالات گوناگونی استفاده گردد.

هر یک از این اتصالات به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر داشتن ویژگی های سینی برق گالوانیزه مسیر های گوناگونی را ایجاد نمایند.

از جمله اتصالات پرکاربرد موارد زیر را میتوان نام برد:

تبدیل ها وظیفه اتصال سینی کابلی با سطح مقطع بزرگتر را به سینی کابلی با سطح مقطع کوچکتر برعهده دارند.

  • زانویی های ۹۰ درجه افقی سینی کابل

استفاده از این نوع اتصالات موجب می گردد که در هنگام نصب سینی کابل، مسیرهای عمودی افقی به راحتی قابل اجرا باشند.

  • زانویی های ۹۰ درجه عمودی داخلی و خارجی

به طور کلی از این زانویی ها برای اتصال دو مسیر سینی کابل که عمود بر یکدیگر قرار دارند، استفاده می گردد.

  • پایه نگهدارنده سینی کابل سقفی

جهت نصب سینی کابل، باید از ساپورت های مناسبی استفاده گردد. یکی از انواع این ساپورت ها، ساپورت های سقفی میباشد. در صورتی که مسیر سینی کابل از زیر سقف عبور نماید و از دیوار ها فاصله داشته باشد، باید از این نوع از پایه های نگهدارنده استفاده گردد.

در صورتی که مسیر نصب سینی کابل از کنار دیوار ها عبور نماید، باید از اتصالات سینی کابل استفاده گردد. طراحی ساپورت های دیواری به گونه ای است که از یک طرف به دیوار و از طرف دیگر به سینی کابل متصل میشود.

  • زانویی های تنظیم شونده سینی کابل

گاهی ممکن است، زاویه راستای دو سینی کابل به گونه ای باشد که توسط اتصالات استاندارد امکان برقراری ارتباط بین دو سینی کابل وجود نداشته باشد. در چنین مواردی از زانویی های عمودی تنظیم شونده استفاده می گردد. این زانویی ها قابل تنظیم هستند و امکان ارتباط سینی کابل ها را در هر وضعیتی ایجاد می کنند.

تعیین مسیر تاسیسات برقی

باید پیش از آنکه به نصب سینی کابل بپردازید، مطابق با نقشه ای از پیش تعیین شده مسیر تقریبی اجرای سینی کابلها را تخمین بزنید.

تعیین نوع ساپورت و تعداد مورد نیاز

معمولا نوع ساپورتی که برای سینی کابل ها تعیین می گردد، به محل نصب سینی کابل بستگی دارد. مثلا در صورتی که مجری تاسیسات برقی مسیر اجرای سینی کابل را در مجاورت دیوار در نظر گرفته باشد، باید از ساپورت دیواری و در هنگامی که مسیر اجرای سینی کابل از دیوار فاصله داشته باشد، ساپورت سقفی باید انتخاب شود.

جهت تخمین تعداد ساپورت های مورد نیاز برای نصب سینی کابل ، باید به وزن سازه سینی کابل و کابل های موجود روی آن توجه نمود.

سوراخ کاری در سقف

مهمترین بخش نصب سینی کابل، نصب ساپورت های آن میباشد. به منظور نصب ساپورت باید به این نکته توجه داشت که سقف و دیوار از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند و قابلیت سوراخ کاری در آن ها وجود داشته باشد.  در بلوک های آجری نمی توان سوراخ کاری انجام داد چرا که از استحکام کافی برخوردار نیستند. در این مرحله سقف و یا دیوار را توسط دریل سوراخ نموده و درون آن انکر بولت قرار می دهند.

تهیه پیچ متری و یا پایه برای ساپورت

در مرحله بعدی جهت نصب سینی کابل، باید پیچ متری را در اندازه های مورد نیاز برش داده و در انکر بولت قرار داد. سپس پیچ های متری را به ساپورت ها متصل نموده و سینی کابل را به ساپورت متصل کرد. هنگامی که وزن موجود بر روی سینی کابل از حد تعیین شده بیشتر باشد، باید از پروفیل ها استفاده نمود. به منظور نصب پروفیل ها باید پایه ای با چهار سوراخ در سقف نصب شده و سپس پروفیل مورد نظر به سقف متصل نمود. در نهایت سینی کابل به پروفیل مورد نظر متصل شده و نصب سینی کابل تکمیل می شود.

نکات کلیدی مراحل نصب سینی کابل:

  • سینی کابل ها معمولا باید به صورت افقی نصب شوند
  • کابل هایی که روی سینی کابل قرار گرفته اند، باید توسط بست سینی کابل ثابت گردند.
  • تمامی مراحل نصب سینی کابل باید در زیر کف پوش ها و یا سقف های کاذب انجام گردد.
  •  طبق استاندارد ها وزنی که برای سینی کابل ها در نظر گرفته می شود، حدود یکصد کیلوگرم میباشد. بنابراین تعداد و فاصله ساپورت ها باید به گونه ای باشد که این وزن را به خوبی تحمل نمایند
  • بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب دیدن کابل ها، پس از نصب سینی کابل حتما از درپوش سینی کابل استفاده شود.

جهت کسب اطلاع بیشتر از دانستنی های سینی کابل و علت استفاده از سینی کابل گالوانیزه بر روی لینک کلیک کنید.

الکترو برق آران تولید کننده و توزیع کننده انواع سینی کابل و لوازم جانبی سینی کابل در تبریز . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.