لوله گالوانیزه و موارد استفاده از آن در صنعت

لوله گالوانیزه و موارد استفاده از آن در صنعت

لوله گالوانیزه و موارد استفاده از آن در صنعت

در صنعت آهن آلات، بر روی فلزاتی که نسبت به خوردگی فلزات آسیب پذیر میباشند پوششی از فلز روی قرار می دهند که این پوشش موجب محفاظت فلز در برابر خوردگی و آسیب پذیری میگردد، این عمل توسط گالوانیزاسیون صورت می گیرد. پوشش مورد استفاده در عمل گالوانیزاسیون شامل لایه ای از فلز روی و ترکیباتی از آهن می باشد.
در مورد لوله های فولادی نیز جهت حفاظت در برابر خوردگی و آسیب پذیری پوششی از فلز روی بر روی آنها قرار می دهند که به آن ها لوله گالوانیزه گفته می شود. معمولا طول لوله گالوانیزه حدود 6 متر است.
 اتصالات لوله های گالوانیزه برشن، کمربند و قفل می باشد. ضریب هیزم ویلیام این محصول نیز بر حسب اینچ محاسبه میشود. هم چنین لوله گالوانیزه توسط دنده پیچ ها به یکدیگر متصل گردیده و بوسیله مواد مناسب آب بندی میگردند. به طور کلی دو نوع لوله گالوانیزه وجود دارد که شامل لوله گالوانیزه آهنی و لوله گالوانیزه فولادی می باشد. همچنین با گالوانیزه نمودن میلگرد و لوله های فولادی قیمت میلگرد و لوله ها افزایش می یابد.

نحوه تولید لوله گالوانیزه

روش معمول برای تولید لوله گالوانیزه روش غوطه ور سازی گرم این لوله ها است. در این روش ابتدا لوله ها را به واحد آماده سازی مطابق با استانداردهای مجاز منتقل مینمایند تا این لوله ها بتوانند پوشش فلز روی را بهتر جذب نموده و عمل گالوانیزه شدن بهتر انجام گیرد. در مرحله اول لوله ها چربی گیری شده و پس از آن زنگ آهن از سطح لوله ها زدوده میگردد. پس از آن لوله ها به محلول فلاکس وارد گردیده و آغشته می شوند. محلول فلاکس سبب می گردد که مواد روی سطح فولاد بهتر نفوذ نمایند. لوله ها پس از آغشته شدن به ماده فلاکس، وارد دستگاه گالوانیزه شده و در کوره های مخصوص دمای لوله ها به 120 درجه سانتی گراد خواهند رسید. پس از آن که سطح لوله ها در کوره خشک می گردد، لوله ها وارد حمام فلز روی شده و به مدت زمان 1 دقیقه در دمای 450 درجه سانتی گراد قرار خواهند گرفت. پس از آن لوله های آغشته به فلز روی را سریعا از حمام روی خارج مینمایند.
پس از خارج ساختن آن ها، فلز اضافه روی سطح خارجی و داخلی لوله ها به سرعت توسط بخار و دمش هوا پاک می گردد و به جهت جلوگیری از تشکیل شدن آلیاژی از فلزهای آهن و روی، این لوله ها سریعا به داخل آب سرد فرو برده می شوند. بخش پایانی این محصول دنده می شود و برای حفاظت از دنده ها و شناسایی آن ها درپوش پلاستیکی برروی آن ها نصب می گردد

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه آهنی عموما به رنگ خاکستری و تیره می باشد و معمولا به دو نوع متوسط و سبک تقسیم بندی می گردند. لوله گالوانیزه از جنس آهن سفید نورد شده است. به لوله گالوانیز آهنی، لوله با درز نیز گفته می شود. که در آن ها درز به وسیله دستگاه هایی به یکدیگر متصل گردیده است و به یکدیگر جوش داده می شوند و پس از آن لوله در فلز روی که به حال مذاب درآمده فرو برده میشود و تبدیل می شود.

لوله گالوانیزه فولادی

لوله گالوانیزه فولادی عموما برای تهویه استفاده می گردد و هم چنین در تخلیه فاضلاب ها نیز از این نوع لوله گالوانیزه استفاده می گردد. لوله گالوانیزه فولادی از جنس فولاد نرم می باشد و برای تهیه این لوله ها برای افزایش مقاومت به خوردگی و گالوانیزه کردن آن ها و مقاومت در برابر انواع اسیدها و زنگ زدگی آن ها را در یک وان حاوی فلز روی قرار داده تا ورق فولادی تبدیل به ورق گالوانیزه فولادی گردد.

لوله گالوانیزه گرم

در روش گالوانیزه گرم لوله گالوانیزه در وان مذاب روی غوطه ور شده و پس از آن حرارت داده میگردد.

لوله گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد نمک های روی در داخل یک محلول آبی الکترولیز گردیده و پس از آن این محصول تولید میشود.

ویژگی های لوله گالوانیزه

فراوانی لوله گالوانیزه در صنعت بسیار زیاد است. ساختمان خانه ها معمولا از این لوله ساخته شده اند. هم چنین قیمت این محصول مناسب بوده و این لوله ها بسیار مقاوم و بادوام هستند. هم چنین به علت قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از این لوله ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.
موارد استفاده از لوله گالوانیزه
معمولا از لوله گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب استفاده می گردد. ایجاد زنگ آهن در لوله های فولادی سبب آلوده شدن اتصالات و مخلوط شدن با باکتری ها می گردد. هم چنین به علت حضور زیاد فلزات سنگین در آب، لوله های فولادی معمولا دچار خوردگی شده که این مورد سبب آسیب رساندن به بدن انسان می گردد. بنابراین استفاده از این محصول در صنایع آب بسیار مهم و ضروری می باشد.

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع لوله فولادی گالوانیزه در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.