لوازم چاه ارت و تجهیزات ارتینگ

لوازم چاه ارت و تجهیزات ارتینگ

لوازم چاه ارت و تجهیزات ارتینگ

ارتینگ یا سیستم زمین

سیستم ارت یک سیستمی جهت افزایش  ایمنی تجهیزات و موجودات زنده می‌باشد.  سیستم ارت می‌تواند در سطح بزرگ اجرا شود و شامل توسط برقگیر و لوازم  مورد نیاز چاه .
سه دسته از تجهیزات وجود دارند که برای محافظت از آنها باید از ارتینگ استفاده نمود:
۱- تجهیزات الکتریکی که شامل دستگاه های الکتریکی و تابلوهای برق باشند و همچنین تمامی وسایل فلزی که بطور مستقیم و یاغیر مستقیم به این تجهیزات  متصل می‌باشند.
در این دسته بدنه تجهیزات در اثر برخورد سیم یا هرگونه هادی به بدنشان ، آنها برق دار می‌شوند و جان موجودات زنده را به خطر می اندازند.
۲- تجهیزات و وسایل فلزی که در اثر برخورد صاعقه برق دار  شده و جان موجودات زنده را به خطر می اندازند.
۳- تجهیزات الکتریکی که در اثر برخورد صاعقه، افزایش ولتاژ در آنها بالا میرود.

نحوه جلوگیری تجهیزات ارتینگ از خطر:

در سیستم ارتینگ، تجهیزات توسط یک هادی که اکثرا میله مس است ، به زمین متصل می‌شوند.
با این کار زمین مرجع شده و جریان های اضافی به زمین منتقل میشوند. در نتیجه  اثرات مخرب این خطا کاسته می‌شود.
از آنجا که مقاوت الکتریکی هادی فلزی تعبیه شده سیستم ارتینگ بسیار پایین تر از بدن انسان میباشد، جریان الکتریکی عبور از هادی فلزی را انتخاب میکند. در این حالت جریان عبوری از بدن جاندار بسیار پایین تر از حد مجاز خواهد بود و خطری جاندار را تهدید  نمی‌نماید.

هدف از اجرای سیستم ارت

در گذشته مفهومی به نام سیستم ارتینگ وجود نداشت و هیچ کدام از تجهیزات الکتریکی ارت نداشتند و به همین دلیل در منازل و اماکن عمومی برق گرفتگی و صدمات بسیاری به بار می آمد.
برای اواین بار در سال ۱۹۲۴ استفاده از سیستم ارت در انگلستان اجباری شد و اکثر اماکن در انگلستان از سیستم ارت استفاده نمودند.
اما امروزه سیستم های ارتینگ هم اهمیت زیادی دارند.
 در مخابرات جهت جلوگیری از نویز در شبکه به سيستمهاي ارتينگ بسيار حساس و دقيق نياز است و نيز در شبکه هاي انتقال و توزيع برق کاربرد فراوان دارد؛شبکه هاي برق گير بدون سيم ارت عملا بدون استفاده میباشند. از این رو هدف از ايجاد اين سيستم اين میباشد که اگر هريک از سيم هاي فاز و يا سيم نول به هر طريقي به بدنه دستگاه اتصال کند و مدار الکتريکي مورد نظر دچار نشتي جريان شود؛ اين نشتي جريان توسط سيم ارت به زمين منتقل شده و از برق گرفتگي و يا در مواردي اتصالي دستگاه جلوگيري شود.
پس مهمترین هدف از اجرای سیستم ارتینگ جلوگیری از برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن میباشد. وظيفه اصلي سيستم ارتينگ اين است که هر جريان الکتريکي که وارد اين سيستم شد را به طور کامل به زمين انتقال دهد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.