انواع کلید و پریز

انواع کلید و پریز

انواع کلید و پریز

همانطور که میدانید کلید و پریزها انواع مختلفی دارند. درنتیجه در این بخش قصد داریم شما را با انواع کلید و پریز و کاربردهای آنها بیشتر آشنا کنیم.

کلید و پریز سوئیچی

کلید و پریز سوئیچی از جمله قدیمی ترین انواع کلید و پریز محسوب می گردد که بیشتر در خانه پدربزرگ ها و یا فیلم های قدیمی دیده ایم. این مدل کلید و پریزها نصب و کارکرد راحتی دارند، اما امروزه به دلیل وجود مدل های بسیار زیبا و لوکس، کمتر از این مدل استفاده می شود.

کلید لمسی

کلید لمسی یا تاچ از جمله مدرن ترین نوع کلید میباشند که استفاده از آن در خانه های هوشمند رایج می باشد. این کلید با حرارت دست فعال شده و عمل می کند.

کلید و پریز تایمری

این نوع قطعات در محیط هایی مانند حیاط و راه پله که لامپ نباید مدام روشن بماند نصب می شوند. کلید و پریزهای تایمری قابل تنظیم هستند و می توان زمان خاموش و یا روشن کردن آن ها را کنترل نمود

کلید با سنسور حرکتی

کلیدهای سنسوردار به میزان قابل توجهی منجر به بهینه سازی مصرف انرژی برق می گردند، زیرا تنها در صورت حضور افراد روشن شده و پس از مدتی خاموش می شوند. از این نوع تجهیزات در راهروها استفاده می شود

کلیدهای تک پل و دوپل

کلیدهای تک پل تنها جهت خاموش و روشن کردن یک مدار مورد استفاده قرار می گیرند، اما با استفاده از کلیدهای دوپل می توان دو مدار را قطع و وصل کرد. از کلیدهای دو پل معمولاً برای لوستر و تعداد لامپ دو یا بیشتر استفاده می شود

پریز برق یو پی اس

این نوع پریز، دستگاهی که به آن وصل می گردد را به منبع ذخیره برق ارتباط می دهد و هنگامی که برق قطع می شود، این دستگاه همچنان روشن خواهد ماند

پریز برق ارت دار

این پریزها مجهز به یک سیم ارت دار میباشند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل شده اند. این سیم با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه شده مانع از برق گرفتگی افراد می شود.

کلید تبدیل

از این کلید زمانی استفاده میشود که میخواهیم یک وسیله را با استفاده از دو کلید مجزا قطع و وصل یا روشن و خاموش کنیم . در نتیجه در دو نقطه از کلید تبدیل استفاده می­کنیم.

کلید صلیبی

کلید صلیبی یا کراکس ، برای ارتباط بین دو کلید تبدیل استفاده می­شود. در واقع از این کلید برای کنترل گروه­ های مصرف کننده استفاده میگردد.

کلید دیمر

از کلید دیمر بیشتر در طراحی نور یا نورپردازی­ ها استفاده میگردد ،زیرا با استفاده از کلید دیمر می­توانید نور را کم، زیاد و یا شدت آن را تنظیم کرد و یا می­توان جریان الکتریکی را قطع و وصل نمود.

کلید جیوه­ ای

از این نوع کلید در مدارهای فرعی با بار کم استفاده قرار میشگردد .مانند اتاق­ های عمل.

کلیدهای حساس به صدا

کلیدهای حساس به صدا را معمولا در قسمت های بیرونی خانه همچون جلوی دروازه یا پارکینگ نصب میکنند که به وسیله حرکت تحریک و روشن می­شوند.

کلید و پریز کارتی

برخی از کلیدها با کارت شناسایی کار می­کنند که به محض قرار گرفتن کارت در محفظه سنسورها، با فعال سازی کنتاکت، برق در محیط مورد استفاده جریان پیدا میکند.

کلید پریز فوتو الکتریک

کلید پریز فوتو الکتریک زمانی که هوا تاریک شود به طور خودکار روشن می­شود.

الکترو برق آران ارائه دهنده انواع  تجهیزات صنعتی برق موتلوسان در تبریز .جهت کسب اطلاعات بیشتر  با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.