انواع دتکتور آتش نشانی

انواع دتکتور آتش نشانی

انواع دتکتور آتش نشانی

دتکتور وسیله یا ابزاری است که جهت تشخیص وجود یک شی یا ماده خاص طراحی شده است. در اصطلاح آتش نشانی دتکتور به وسیله ای اطلاق می گردد که توسط آن می توان حریق یا اثرات جانبی آن مثل دود و حرارت را تشخیص داد.

دتکتور اکثر اوقات به صورت ولتاژ 24 ولت جریان مستقیم تغذیه می گردد اما برخی از دتکتورها نیز از ولتاژ 12 و 48 ولت جریان مستقیم و 220 ولت جریان متناوب برخوردار میباشند. همچنین جریانی که دتکتورها در حالت عادی از خود عبور می دهند چندین میلی آمپر بوده که جریان عبوری هنگام حریق افزایش می یابد.

انواع دتکتور اعلام حریق عبارتند از:

  1. دتکتور اعلام حریق حرارتی
  2. دتکتور اعلام حریق دودی
  3. دتکتور اعلام حریق شعله ای
  4. دتکتور اعلام حریق گازی
  5. دتکتور اعلام حریق مولتی یا دتکتور ترکیبی
دتکتور حرارتی

دتکتورهای حرارتی ساختار ساده ای داشته که متناسب با ساختارشان سرعت واکنش پایین تری دارند. این نوع دتکتورها به تغییرات دما حساس میباشند و با تغییر ناگهانی فعال می شوند. این نوع دتکتور محدوده پوشش دهی کم ولی ارزانی دارند و قابلیت اطمینان بیشتری دارند. دتکتورهای حرارتی در دو نوع دما ثابت و افزایشی وجود دارد. دتکتورهای حرارتی دو نوع هستند نقطه ای و برخی خطی.

دتکتور حرارتی معمولا در آتش سوزی های سریع کاربرد بیشتری دارد.

دتکتور دودی

جزء یکی از رایج ترین دتکتورها میباشد. به دود ناشی از حریق حساس است و سرعت واکنش زیاد، محدوده پوشش دهی بالا و قیمت آن بیشتر ولی اطمینان کمتری نسبت به دتکتور حرارتی دارد. دتکتور دودی بر اساس مکانیسم عملکرد به چهار نوع دتکتور دودی نوری، یونیزاسیون، بیم دتکتور و دتکتور دودی مکشی تقسیم می گردد.

دتکتور دودی در آتش سوزی کند و آتشی که دود ایجاد می کند کاربرد دارد. بهتر است در محیطی که خود در حالت عادی دارای دود و آلودگی ست استفاده نشود.

دتکتور شعله ای

این نوع دتکتور آتش نشانی، امواج الکترومغناطیس نور آتش را دریافت نموده و به آن واکنش نشان می دهد. دتکتور شعله ای در چندین نوع حساس به مادون قرمز و فرابنفش و ترکیبی از این دو در بازار موجود است. که بسته به نوع آن به طیف خاصی از امواج حساس میباشد. قیمت دتکتور شعله به دلیل واکنش بسیار سریعی که دارد بالا است.

دتکتور شعله معمولا در محیطی که آتش سوزی شعله بدون دود است کاربرد دارد.

دتکتور گازی

این نوع دتکتور جهت تشخیص گازهای سمی و خطرناک ناشی از احتراق و همچنین حریق پذیر استفاده می گردد. به دو صورت پرتابل و ثابت در بازار وجود دارد.

دتکتور گازی اگرچه مصارف خانگی نیز دارد اما معمولا در صنعت استفاده می شود.

دتکتور مولتی (ترکیبی)

گاهی بهتر است به جای یک سنسور در یک دتکتور آتش نشانی از دو سنسور استفاده می شود که موجب ایجاد دتکتور ترکیبی می گردد. دتکتورهای ترکیبی از قبیل دتکتورهای دودی حرارتی و دتکتور گازی حرارتی میباشد.

الکترو برق آران تولید کننده و توزیع کننده انواع سیستم اعلام حریق در تبریز . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام الکترو برق آران روی لینک کلیک کنید. »

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.