اجزای سیستم اعلام حریق اتاق سرور (دیتاسنتر)

اجزای سیستم اعلام حریق اتاق سرور (دیتاسنتر)

اجزای سیستم اعلام حریق اتاق سرور (دیتاسنتر)

بر اساس استاندارد فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن طراحی سیستم اعلام حریق در دیتاسنترها اهمیت دارد. ابتدا باید مکان مورد نظر از طرف کارشناس ایمنی بازدید و سپس محاسبات مورد نیاز انجام شود.در هر پروژه طراحی سیستم بگونه ای متفاوت انجام می شود اما بطور کلی اجزای یک سیستم اعلام حریق در اتاق سرور بصورت زیر است.

مرکز کنترل اعلام و اطفای حریق

مرکز کنتزل اعلام و اطفای حریق شامل سه بخش اعلام و یک بخش اطفا می باشد که فعال شدن و به کار افتادن هریک از بخش ها باعث فعال شدن سیستم اعلام حریق و به صدا در آمدن آژیر اعلام حریق می شود و در صورت عمل کردن دو بخش بطور همزمان،سیستم اطفای حریق فعال شده و گاز FM200 در محیط پخش خواهد شد.

کارکرد دتکتورهای دودی به این شکل است که دود حاصل از آتش با غلظت به سمت سقف آمده و توسط دتکتور دودی تشخیص داده شده و سپس از سمت دتکتور به مرکز کنترل آلارم حریق فرستاده می شود.

نمونه از محصولات دتکتور دودی فروشگاه الکتروبرق آران

  • شستی اعلام حریق

این دستگاه نیازمند فشار مکانیکی روی شستی است که به هنگام ایجاد حریق در اتاق سرور توسط اپراتور قبل از اعلام حریق فشرده می شود و اعلام حریق به صورت دستی به دستگاه های اطفای حریق اعلام می شود و از اتلاف وقت جلوگیری می کند.

نمونه از محصولات شستی اعلام حریق فروشگاه الکتروبرق آران

  • شستی اضطراری تخلیه ماده اطفا

همانند شستی اعلام حریق اپراتور با مشاهده مستقیم حریق،میتواند با فشار این شستی ماده اطفا را سریعتر تخلیه کند.این شستی برروی پنل مرکزی اعلام و اطفای حریق به صورت مهر و موم شده نیز قرار دارد.

  • شستی توقف دستی خروج ماده اطفا

این شستی برای جلوگیری از تخلیه سیستم اطفای حریق استفاده می شود.اما در حال حاضرمورد تایید استاندارهای اطفا نیست و بجای آن از شستی هایی استفاده می کنند که کاربر با فشار دادن دکمه در زمان قبل از تخلیه تا زمانی که دستش روی شستی قرار دارد عملیات اطفایی را متوقف می کند و به محض برداشتن دستش پروسه اطفا ادامه می یابد.این شستی عموما به رنگ آبی می باشد.

  • آژیر اعلام حریق

در صورت بروز حریق در هر یک از بخش ها آژیر اعلام حریق فعال شده و تمامی افراد را از وجود حریق آگاه می کند.

  • زنگ هشدار تخلیه ماده اطفا

این زنگ که مشابه زنگ مدرسه می باشد در هنگام اعلام حریق به صورت منقطع و در هنگام تخلیه ماده اطفا به صورت متناوب به صدا در می آید.

  • سیستم مکنده دود

این سیستم از یک محفظه اصلی و لوله های هوا متصل به آن تشکیل شده است و به این صورت عمل می کند که محفظه اصلی بر روی دیوار نصب شده و از آن به بالای رک ها لوله کشی  می شود و بر روی لوله ها با فواصل معین سوراخ هایی تعبیه می شود.

این دستگاه با مکش هوای داخل رک ها به داخل محفظه خود دود و میزان آن در هوا را به صورت پیوسته اندازه گیری می کند.

  • کابل خطی حرارتی

این کابل حرارتی در دماهای متفاوت عمل کشف حریق را به صورت حرارتی انجام دهد.این کابل که از یک طرف به پنل مرکزی متصل شده با یک اتصال کوتاه سریع به کشف نقطه ای که حریق در حال شکل گرفتن است کمک کند.پس می توان از این کابل ها در امتداد و داخل رک ها به عنوان یک تجهیز اعلام حریق استفاده نمود.

  • دستگاه تلفن کننده مرکزی

تلفن کننده دستگاهی الکترونیکی است که در هنگام بروز حریق به صورت خودکار با شماره هایی که در آن ذخیره شده تماس گرفته و پیغام از پیش تعیین شده را پخش می کند.

الکترو برق آران تولید کننده و توزیع کننده انواع سیستم اعلام حریق در تبریز . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.